Skriv ut
Skriven av Ulla Koistinen Ulla Koistinen
Kategori: Berättelser Berättelser
Publicerad 28 oktober 2018 28 oktober 2018
Träffar: 1241 1241

Andalusien

Den 11 oktober for medlemmar ut Konstforum till Andalusien, En utmärkt guide väntade oss i Frederic Goméz. Han tog hand om oss på bästa sätt och förde oss till intressanta platser.

På fredagen den 12 oktober for vi till Droppstensgrottan i Maro vid Nerja inte långt från vårt hotell i Almuñecar. Här fanns för 15-25 000 år sedan mänskliga

boplatser som man kunde se spår av i form av målningar och skelett. Droppstensformationerna var enormt stora och ingav en känsla av att vandra runt i ett galleri av otroliga skulpturer belysta i olika färger. Grottan var okänd tills några pojkar på fladdermusjakt händelsevis upptäckte dem 1959.

På vägen till Nerja nere vid havet besökte vi den vita byn Frigiliana.En vitkalkad välskött spansk by med trappor och gågator. Vi gick uppför och nedför denna blommande vackra stad.

I Nerja firades nationaldagen till minne av att Christoffer Columbus upptäckte Amerika den 12 oktober 1492. Då landsteg han från sitt skepp S:ta Maria på Bahamasöarna. Vi gick utmed Balcón de Europa och hänfördes av havsutsikten. Överallt hade spanjorer klätt sig i sina speciella dräkter och ett festtåg gick genom staden . Vi hade tur att vi fick uppleva Nerjabornas firande.

Lördagen den 13:e var en ledig dag, men vi var några som begav oss till Malaga väl vetandes att vi skulle komma dit med guide den 17:e. Det fanns mycket att se och ett av målen var Picassomuséet, som låg som sig bör i ett palats Buena Vista i Gamla sta'n. Malaga var Picassos födelsestad och det visades verk från hans barndom och fram genom åren: målningar, skulpturer och teckningar samt keramiska verk huvudsakligen från Vallauris i Frankrike. Han inspireraders av provencalska och grekiska gamla kärl.

Han drejade inte själv men omvandlade kärlet och bemålade det på sitt eget sätt. Det fanns mycket att stanna till vid på Pablo Picassos museum och jag minns särskilt arbeten med De tre gracerna som slutade i en linjeren enkel teckning. Som han kunde teckna!

Just nere vid stranden nära fyren låg Centre Pompidous filial i Malaga. Byggnaden var som ett verk av Mondrian. Glas i kvadrater i starka färger. Här fanns en avdelning för samtidskonst men också från 1900-talets modernism. Jag kan räkna upp konstnärer som Picasso, Giacometti, Chagall, Max Ernst, Frida Kalho, Mirô, Magritte mfl. Glad blev jag av att se Tatlins stora konstruktivistiska ”Babels torn” inte bara på bild utan in natura uppförd i trä mitt på golvet i en av salarna.

Dagen före avresan den 17:e hade vi en guidad tur i staden Malaga. Staden delas av floden Guadelmedina, som rinner upp i bergen Camarolos. Fenicier grundade staden Malaka ca 1000 år f.Kr. Den erövrades sedan av morerna tills reconquistan återtog Malaga till de kristna 1487. Det finns många museer i Malaga men vi föredrog några få. Att vandra omkring i denna vackra stad, som är Andalusiens näst största i underbart väder var tillräckligt.

Söndagen den 14:e var det stadsvandring i staden Almuñecar. Frederic Goméz tog oss tillsammans med sin 6-årige son genom en regnig stad. Värt att se med sina smala gator och den arabiska borgen San Miguel.

15:e oktober så var det då dags att åka till Alhambra på en höjd ovanför staden Granada, vid foten av Sierra Nevada. Palatset Alhambra var både palats och fästning. Det var den moriska Nasriddynastin som lät uppföra Al Hambra, som betyder den röda. Ursprungligen hade fasaderna en starkare röd färg som har bleknat genom åren. Palatset byggdes huvudsakligen på 12- och 1300-talen. Vi hade en guide där som var uppvuxen inom området och kunde ge personliga erfarenheter av hur det var och är att leva där. Alhambra är ett typiskt exempel på islamsk arkitektur under Islams sista tid i Europa. 1492 erövrades Alhambra av den kristne kungen av Kastilien, lämnades att förfalla men återupptäcktes efter Napoleons fall först av brittiska intellektuella och sedan av europeiska resenärer under Romantiken. Nu är det ett av de stora spanska turistattraktionerna och är ett av UNESCOs världsarv. Här finns näktergalar, blommor och viktigt fontäner, vatten. Insidan av palatset har en enastående prakt. Det är kvadratiskt uppbyggt i en oregelbunden form. Domedagssalen har har en invecklad stalaktitdekor, hängande i stuckatur. Utanför ligger Lejongården som lär spegla islamiska föreställningar om Paradiset med en marmorfontän omgiven av stenlejon.

Loggiornas väggar i färgat kakel och spröda kolonner stöder stalaktitbågarna. Maghreb dvs nordafrika har inspirerats än in i våra dagar av denna byggnad.

På kvällen åt vi middag i Almuñecar och lyssnade till Flamencomusik och såg en duktig flamencodanserska.

Tisdagen den 16:e var en ledig dag. Många bland oss åkte på heldagsutflykten till Alpujarras i bergskedjan Sierra Nevada. Det var en hissnande färd berättades det för mig på serpentinvägar och branta stup upp till byn. Men där uppe väntade något oerhört vackert.

Vi var tre som hyrde bil och åkte upp till Cordoba för att se la Mezxquita. Mosken byggdes mellan åren 784 och 929 över en redan befintlig kristen visigotisk kyrka. Byggnaden är en av de märkligaste arkitektoniska i världen. Interiören består av en enda hall, stor som en flygterminal. Taket bärs upp av över tusen röd-vitrandiga valvbågar på smäckra pelare.

Efter återerövringen av Spanien från morerna har man byggt ett katolskt kyrkorum med upphöjd kupol i taket, guldöverlastat med altarskåp, orgelläktare och rum för helgonbilder. Två stilar som krockar.

Cordoba blev ett centrum för kultur och vetenskap. Här verkade både muslimer, judar och kristna tillsammans. Detta var innan kalifatet sprack på grund av stridigheter som ledde till försvagning, och de kristna återtog 1236 Cordoba som förlorade sin betydelse.